KEY COMPETENCIES
FOR FOSTERING BETTER
INTERNATIONAL UNDERSTANDING
AND EMPLOYABILITY
European-Hanse-Museum
Lübeck 4th of November 2015
Trade and Communication during the Hanse-Period
Tasks for our visit of the Hanse-Museum
A The EU supports this Museum. So, what´s the purpose of a museum, especially
this one? Explain in some words!
1. Fun for the people?
2. Education?
3. Economy?
B Does understanding the present situation of
EUROPE need knowledge of its development?
Yes? Why? No? Why not?
C What does the exhibition tell the visitors?
1. Explain the motivation for extending the areas of
trade!
2. Explain communication during the Hanse-Period!
3. Explain the tools of money-transfer during the
Hanse-Period! Use possibly the word Stalhof!
4. Note key-words about problems with attacks!
5. Note some key-words about problems between “states”, crown and religion!
D How does the exhibition transport information to the visitors?
(This task is touching especially our project
concerning Communication Competences!)
1. Detect tools of information for transfer of
knowledge about former times to the visitors!
2. Are there tools of communication to be detected?
Yes? Why? No? Why not?
E Impact
1. Did you reach deeper knowledge about the
Period of Hanse by your visit?
Yes? Note some examples!
No? What did you know before?
Little? What do you miss?
2. Does the museum open a bridge between the
Period of Hanse and nowadays?
Yes? How?
No? What do you miss?
Chance… What conception do you recommend?
F Create 3 further questions and answers!
Link to the Website of the Museum
Aufgaben zum Besuch des Hanse-Museums
A Die EU fördert dieses Museum. Was ist der Nutzen dieses Museums?
Erkläre in Stichworten!
1. Spaß für die Bevölkerung?
2. Bildung?
3. Wirtschaftliche Interessen?
B Benötigt das Verstehen der gegenwärtigen Situation
EUROPAS Kenntnisse dessen geschichtlicher Entwicklung?
Ja? Warum? Nein? Warum nicht?
C Was entdecken die Besucher in der Ausstellung?
1. Erläutere die Gründe für die Erweiterung der
Handelzonen!
2. Erläutere die Kommunikationmittel der Hansezeit!
3. Erläutere die Verfahren des Geldtransfers! in der
Hansezeit! Verwende möglichst den Begriff Stalhof!
4. Notiere Stichworte zu Problemen mit Überfällen!
5. Notiere Stichworte zu Problemen zwischen
“Staaten”, Krone und Religion!
D Wie informiert die Ausstellung die Besucher?
(Diese Aufgabe betrifft speziell unser Projekt bezüglich der
Kommunikationskompetenz!)
1. Mit welchen Informationsverfahren werden den
Besucherinnen und Besuchern Kenntnisse über frühere
Zeiten vermittelt?
2. Sind dort Kommunikationsmittel zu finden?
Ja? Warum? Nein? Warum nicht?
E Impact
1. Hast Du durch den Besuch des Museums tiefere
Erkenntnisse über die Hansezeit erlangt?
Ja ? Gib bitte einige Beispiele!
Nein? Was wusstest Du bereits vorher?
Etwas Was hast Du vermisst?
2. Eröffnet das Museum eine Brücke zwischen der
Hansezeit und der Gegenwart?
Ja? Inwiefern?
Nein? Was hast Du vermisst?
Chance… Welches Konzept würdest Du empfehlen?
F Entwickle 3 weitere Fragen und Antworten!
Link zur Website des Museums
Europäisches-Hanse-Museum
Lübeck 4. November 2015
Handel und Kommunikation in der Zeit der Hanse
Holstentor-
Gemeinschaftsschule
mit Ganztagsangebot
2019 07 30 1523
SCHLÜSSELKOMPETENZEN
ZUR FÖRDERUNG
INTERNATIONALER VERSTÄNDIGUNG
UND ERWERBSTÄTIGKEIT